torsdag, september 9

Världens godaste efterrätt

Redan torsdag? Kom hem igår, helt färdig efter måleriet av friggeboden. Ska tillbaka imorgon och fortsätta målningen. Friggeboden blir verkligen söööt och jag har redan inrett den i huvudet :).

Nu tänkte jag bjuda er på ett recept av Änglapaj som min mamma gjorde ofta när jag var yngre. Den passar alla åldrar och blir alltid en succé eftersom den fullkomligt smälter i munnen.

Änglapaj ca 6 personer

6 st äggvitor
1/4 dels tesked salt
1 tesked vaniljsocker
3 1/2 dl socker
1 msk vinäger el matättika (jag brukar använda ättika)

Ovanpå:
3 dl vispad grädde
Valfri frukt el bär (min favorit: blåbär el hallon/blåbär)

Sätt ugnen på 150 grader.
Smörj och mjöla en pajform, går bra med löstagbar kant el fast kant.
Vispa äggvitor och saltet till hårt skum.
Sätt till hälften av sockret och vispa.
Häll i resten av sockret, vaniljsockret och ättikan och rör runt.
Häll över marängsmeten i formen och gör den gärna lite högre på mitten.
Grädda i 60 min längst ned i ugnen, efter ca 20 min när marängen fått lite färg så lägg på folie så att inte marängen bränns.
Serveras kall med grädde och valfri frukt el bär på.
Änglapajen kan göras dagen innan men lägg på grädde och frukt precis innan servering.

Hoppas det smakar!

Har tyvärr ingen bild att visa, den är som sagt försvinnande god.

Kram hela dan
Åsa

3 kommentarer:

  1. ÅÅÅÅÅ vad gott det låter!!!!!1000 tck alltid skoj med nya recept.Ha en fin dag Kram Rita ♥

    SvaraRadera
  2. Låter väldigt gott ska nog ta och prova den nästa gång jag är lite ledig.
    Kram:)

    SvaraRadera
  3. Åh vad gott! Men ska jag prova alla goda grejer får jag nog skickas på fettsugning sedan. Trevlig helg på er och hälsa ev släkt som dyker upp.
    Kram
    Din enda lilla moster

    SvaraRadera

Kul att du tittar in hos mig!
Jag blir JÄTTEGLAD om du lämnar
en kommentar <3