tisdag, januari 20

Ursäkta franskan!

Idag när jag gick min PW-runda så var det ganska halt på vissa ställen. Jag såg säkert ut som Bambi på hal is. Så rundan tog lite längre tid än vanligt. Iallafall så kom jag på att de pratar ju för sjutton (ursäkta) franska i Nice! Hjälp, nog för att jag läste franska i 5 år men vad kommer jag ihåg? Ingenting eller jo det jag kommer ihåg är: Merde=skit samt Voulez-vous coucher avec moi ce soir=Vill du sova med mig ikväll?Ja ni ser. Det är ju ord och fraser som man säkert INTE ska använda? Mina tidigare franskalärare skulle inte ha varit stolta nu, det kan jag lova. Har under skolåren haft väldigt olika franskalärare. En var så himla bra och inspirerande, hon hade ungefär som teaterlektioner för oss och berättade om sig själv när hon hade bott i Franrike och hon fick oss elever att lyssna på det hon sa. Det var HON som lärde oss MERDE! att det ordet använder man när man är riktigt förbannad. Senare hade vi en lärare som man inte orkade lyssna på, så vi satt och stickade tröjor på lektionen och diskuterade andra värdsliga problem som man tyckte i tonårsåldern. Det värsta med Franrike är ju att de envisas med att bara prata franska. Men herregud vi lever ju inte på sjuttonhundratalet längre, hoppas vi möter någon fransman som vill prata engelska med oss. Annars har vi ett problem!
Kramiz hela kvällen.
Åsa

9 kommentarer:

  1. Det kommer nog att gå bra,vad mysigt att ha en resa att se framemot i vår..:) Själv hoppas jag att sambon o jag kommer iväg till Malmö på en weekend. Det är en mysig stad, även om den inte går att jämföra med Frankrike:)
    Ha det bra, Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Gamla minnen vad gäller franskalärare. Jag kommer dock inte helle ihåg mycket fast merci är bra då kan du i alla fall tacka för saker.
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  3. Vi har under -08 varit i Frankrike två ggr. Detta pga att makens dotter har jobbat där och vi hälsat på. Först jobbade hon i Paris sen på Korsika och sen i Paris igen. Har åxå hört om tjurskalliga fransmän men när vi var i Paris och stod där som två fån och skulle köpa biljett i Metron i en automat..så kom det fram en äldre herre..kanske 43 år...haha nä då..men typ 65-70 och frågade, på franska, om vi hade problem (problem = samma i alla länder tror jag..) jag frågade om han kunde ta det på engelska o tänkte "Hm visst" men han pratade som fasen på engelska och hjälpte oss. Detta hände en gång till..(man lär sig aldrig de där jädrans automaterna..) och med en annan herre i ungefär samma ålder. Snackade engelska som om de aldrig gjort annat. Däremot på Korsika...NO WAY... de vägrade fast de kunde... Makens dotter kan ju däremot flytande franska så det funkade.. Jag har åxå lärt mig ett ord... vet inte hur det stavas men det låter "krott"...haha betyder flera saker men då betydde det hundbajs... finns massor av sånt på trottoarerna i Paris så vi fick varna varandra..kul nöje...haha
    Jag var åxå i Frankrike i jobbet i maj -07 då på landsbygden långt norrut...där kunde heller ingen engelska, men de var jättehjälpsamma och pratade som fasen..fast på franska.. allt funkar jättebra bara man provar. Ett tips är att "göra bort sig" först..typ fråga på stapplig franska om de pratar engelska.. "Par le vouz anglais..." el hur det stavas...då brukar de mjukna de små liven.. :)
    Oj här blev tydligen ett helt inlägg... haha.. ska försöka hålla mig till min sida med inläggen i stället.... ;)
    Men ni kommer att få en kanonresa. Nice ska vara fint som ....
    Kram Gissan
    Kram från Gissan.

    SvaraRadera
  4. Säg du: voulez vous..... ? och blinka lite. Det kommer att gå hur bra som helst och när det inte går bra så säger du merde. Synd att det inte var italien för där kan jag nog vartenda fult ord både runda och svärord som finns i boken. (Parlez-vous anglaise?)

    Kram Lisa

    SvaraRadera
  5. Jag läste franska i 6 år och minns ingenting 8har alltså slösat bort 1 år till9. nu läsar sonen franska (bra för det är mest skötsamma flickor i gruppen, han valde franska för att han hejar på Bourdeaux i fotboll...) och jag vill skicka dit honom snarast på språkresa så han kommer i gång med att aanvända språket.
    Hälsar
    /Malin

    SvaraRadera
  6. när jag jobbade som personlig assistent, så kunde familjen franska, och just under denna period, så var låten lady marmelade poppis. Och jag frågade min brukare om det var ok att jag frågade hans pappa om vad just den textraden betyder vole vous osv, Åsa du skrev den bättre än mej..... och jag fick ett stort NEJ ifrån honom. Vill du sova med mej inatt,,,, är en väldigt snäll översättning kan jag säga. hahaha

    Skönt med en resa.. hoppas ni får det bra

    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Tack för tipsen! Kan säga att jag ångrar nu att jag inte hållt franskan igång,
    Maria: Jag vet att det var en snäll översättning, finns barn som läser.
    Gissan: Vad skönt att höra att fransmännen kan franska om de vill.
    Jenny: Men Malmö är säkert oxå mysigt bara man gör något tillsammans, utan barn är jätteviktigt.
    Kicki: Merci kan vara bra att kunna. Ja kommer du ihåg våra franskalektioner, det är 30 år sedan vi började läsa franska ihop :).
    Malin: Perfekt att skicka sonen på språkresa, då kanske han kan lära sig lite mer.
    Lisa: Jag kontaktar dig om vi ska till Italien :)
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  8. "Gissan: Vad skönt att höra att fransmännen kan franska om de vill"
    Hahaha...ja det får vi verkligen hoppas att de kan..men även engelska emellanåt.. ;)
    Kram Gissan

    SvaraRadera
  9. Hahaha, ja ibland Gissan går det lite snabbt här, suck!
    Jag menar ju givetvis att fransmännen kan engelska om de vill.
    Kram Åsa

    SvaraRadera

Kul att du tittar in hos mig!
Jag blir JÄTTEGLAD om du lämnar
en kommentar <3