lördag, april 25

Bonjour

Vi har haft 5 st underbara dagar i Cagnes sur mer som låg ca 2 mil från Nice på Franska Rivieran. Vi hyrde lgh av en god vän till maken, en stor trea, jättefräscht inredd med en hel del Ikea-möbler och då kände jag mig som hemma.

På det här området bodde vi

Vi har ätit fantastiskt god mat med goda viner, mestadels Rosé-vin som är det Fransmännen dricker på Franska Rivieran. Vi lärde oss att ju blekare rosévinet är, desto godare. Vi har ätit goda fiskrätter som vi inte har haft en aning om vad det var pga av dåliga språkkunskaper men gott var det. Vi har sett massor av läckra bilar, fantastiska båtar, rika människor, underbara utsikter etc.


Här blommade humlen

Vi hyrde bil i två dagar och åkte runt på slingrande bergsvägar till bl a Monaco och Monte Carlo. I Monte Carlo såg jag tennisspelaren Jonas Björkman med familj. Jag sa inget till maken för han kan inte konsten att vara diskret, han fick veta vem jag såg ett kvarter därifrån :-)))). Vi har varit i Grasse där de tillverkade parfym och tvålar, gissa om det luktade i den staden.

Monte Carlo vy, för att komma ner till playan åkte man hiss.

Vi har spelat golf för första gången i vårt liv på en utländsk bana som var jättefin, det gick jättebra och vi fick spela själva. På driving-rangen så hade de automatiska bolluppsättare. Det kom upp en boll på en färdig pegg så vi behövde inte böja oss ner för att plocka upp en boll. Hoppas den manicken kommer till Sverige för det var ju oerhört skönt att slippa böja sig ner.

Automatisk bollupptagare på rangen

Tyvärr blev vi kanonförkylda andra dagen så vi fick besöka pharmacian och där fick vi små röda piller som gjorde underverk i ca 4 timmar så de levde vi på hela resan. Konstigt att vi inte kan ha sådana bra tabletter receptfritt på apoteken i Sverige. På vår 20-årsdag var vi i Nice både på dag och kväll och strosade runt, åt gott och shoppade till barnen.

I Nice sålde de hundvalpar i djuraffären, de var så söta så vi kunde köpt alla fyra bara för att befria dem.

Vädret har varit bättre än vad prognoserna visade innan, så vi har haft sol, regn, moln men mest sol faktiskt.

Vi skulle gärna åka tillbaka fast kanske när det är lite varmare, så att vi kan bada också.
Kul att så många har hittat till min tävling, det blir dottern som kommer att dra en vinnare.

Ikväll ska jag ta mig tid att kolla in allas bloggar, ska bli kul att se vad ni har haft för er men nu ska vi ut i solen.

Kram Kram Åsa

Vill du vara med i min tävling klicka HÄR

11 kommentarer:

  1. Hej !

    Välkommen hem ! Roligt att höra att det var en lyckad resa. Ni verkar ha hunnit med allt det viktiga :D

    Kram

    SvaraRadera
  2. Å, vad mysigt ni verkar haft! Ha en fortsatt härlig helg! Kram Helena

    SvaraRadera
  3. Så härligt det låter! Välkommen hem till sommarvärmen här hemma.
    Kram A-S

    SvaraRadera
  4. Välkommen hem!
    Ni verkar ha haft det jättemysigt.
    Ha en bra kväll!
    Kram Ingela

    SvaraRadera
  5. Welcome back, som vi säger i småland.. ;)
    Härligt o resa.
    Har svarat på dina frågor inne hos mig.
    Tycker absolut att du ska testa kc.
    Kramen på dig.
    Gissan

    SvaraRadera
  6. Åhh du är tillbaka. Ser ut som om ni har haft det skitbra helt enkelt...Hoppas på att åka till Monaco i höst. Stackars hundar...Det finns i New York. Dom stackarna ligger i skyltfönstret.

    Kram Anne

    SvaraRadera
  7. Hej Åsa!
    Kul att du är tillbaka!!
    Jättefina bilder, ni verkar ha haft en helt underbar semester:)

    Kramis Jenny

    SvaraRadera
  8. Ni verkar ha haft det kanon i Frankrike, lite avis är jag allt, hihi! Klart man är med o tävlar!!:-) Kram Sofia

    SvaraRadera
  9. Välkommen tillbaka!
    Vilka fina bilder du visar, ni ser ut att ha haft en underbar resa! Synd att ni blev förkylda men det verkade ju ordna sig med pillren.
    Ha en skön kommande vecka!
    Kram Sabina

    SvaraRadera
  10. Vilken härlig semester ni haft!! Och visst är rosévin gott!! Vi dricker det för lite här hemma !!! Kram C&M

    SvaraRadera
  11. Gud så underbart...lycka är att få resa bort, men även att få komma hem.
    Kram Lotta

    SvaraRadera

Kul att du tittar in hos mig!
Jag blir JÄTTEGLAD om du lämnar
en kommentar <3